ehandelsdagen.se

Kundkommunikation – A och O för att lyckas

Att kunden är ens viktigaste tillgång är ingen hemlighet för handlare. Vi lägger mycket tid och resurser på att fånga in nya kunder till våra företag, men ibland hamnar den nuvarande kunden i skuggan. Här kommer några råd och tankar kring hur du kan jobba med kundkommunikationen för att få kunden att stanna och vara dig trogen.

En nöjd kund kommer inte bara att vara nöjd för egen del, dom kommer också att tipsa sina vänner, och värdet av att få kunder ryktesvägen har Influencer marketing visat tydligt på. Att locka andra att bli kunder är inte något som enbart är förbehållet kändisar, så glöm inte den delen av kundens makt. På samma sätt som kunder kan locka nya kunder så kan den missnöjda kunden ställa till det för dig som handlare. Det första steget att se till att kunden är nöjd är att se till att vara anträffbar för frågor och feedback och då är kundservicen viktig. Som liten handlare kan detta innebära en utmaning, kanske är det bara du som arbetar själv eller så är ni få så medarbetare så att det ändå blir svårt att hantera. Kundo är ett verktyg som kan passa bra för att lösa detta problem, verktyget samlar kundkontakterna och hjälper dig att hantera kommunikationen med dina kunder.

En annan viktig faktor är att bygga ert varumärke långsiktigt, gå till botten med hur ni vill uppfattas och se till att arbeta för att ständigt leverera detta till kunden. Är det innovation, kvalitet, funktionalitet eller något annat som ni vill stå för. Här kan det självfallet vara lockande att välja allt, men vi rekommenderar att ni smalnar ner och har en eller två värden som ni fokuserar speciellt på. Det innebär inte att ni struntar i andra viktiga faktorer, men det hjälper er i konkurrensen att ni är speciellt bra på ett eller två områden. Lycka till!